Twee trips, stagebezoek, Pagwa en paasvakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Dekker - WaarBenJij.nu Twee trips, stagebezoek, Pagwa en paasvakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Dekker - WaarBenJij.nu

Twee trips, stagebezoek, Pagwa en paasvakantie!

Blijf op de hoogte en volg Fleur

05 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Hey ho bakra's!
5 april, dat betekent dat ik nu 2 maanden weg ben. Tijd voor een update over twee trips, stagebezoek en pagwa!
Vorige keer dat ik een stukje schreef was ik naar Galibi geweest, onze eerste trip. Vanaf toen heb ik al weer lekker genoten van het Surinaamse leventje! Een weekje stage na Galibi hadden we bijvoorbeeld een topdagje bij de colakreek: met een mannetje of 25 in een busje (proppen!) koelbox mee en lekker een dagje relaxen bij het kreekje dat zijn naam waard is. Het water heeft echt de kleur van cola! Heerlijk verfrissend met een borgoetje in de hand en de voetjes in het water.. Met de hele groep nog uit eten gegaan en dat werd natuurlijk vervolgt door een avondje stappen.
Toen volgde een weekje stage waarin ik stagebezoek uit Nederland kreeg. Erg leuk, twee mannen hebben een les bekeken (en gefilmd, lachen!). Ze waren heel enthousiast en dat geeft een lekker gevoel. Op stage heb ik een projectje opgezet om Su in contact te brengen met Nederland dmv een briefwisseling. Brieven zijn inmiddels de deur uit & nu in Nederland aan gekomen, volgende week wordt er mee gewerkt, spannend!

Het weekend zijn we 2 nachtjes weggegaan naar Isadau en JawJaw.. Lekker relaxed 3 dagen genoten van de zon, stroomversnellingen en de natuur+cultuur. We hebben een junglewandeling en een dorpswandeling gemaakt. Ik vond de dorpswandeling heel bijzonder, het was de eerste keer rondkijken in een dorp zonder waterleiding en dus gebeurt alles in de rivier. Wij waren lekker aan het zwemmen en naast ons werd kleding gewassen en een pan rijst afgewassen :p. Verder is er ook alleen stroom tussen 19:00 en 00:00, dan pas gaat de dorpsgenerator aan. Dit weekendje heb ik voor het eerst kennis gemaakt met vogelspinnen en velen zullen volgen!

Na de trip een dagje stage en die dinsdag een lunch met de collega's en nu ein-de-lijk vakantie.. Twee en een halve week paasvakantie, nou poeh poeh was wel nodig ook hoor! (Just kidding).

Eerste vakantiedag begon al helemaal top: holi pagwa! Een supergaaf feest. Iedereen in witte kleding. Nouja t was 3 tellen wit en daarna werden we volgegooid met kleurenpoeder! De Hindoestanen vieren met dit feest dat het goede het kwade overwint. Het was echt een tof feest: zon, borrels, dansen en lekker gek doen met dat rare poeder.. Een grote bende, ik zag er geloof ik ook erg leuk uit (ha-ha).

Vrijdagochtendvroeg, 06:00 begon onze paastrip naar het Boven-Suriname gebied: Aapiapaati voor 4 dagen. Jeetje mensen wat heb ik genoten! De eerste dag was een reisdag, 4 uurtjes bus en daarna verder met een korjaal waar we ook 3,5 uur van mochten genieten. Maar na zo’n reis heb je wel wat hoor: een prachtig eiland in de Suriname rivier waar we met 30 gezellige mensen een weekendje mochten slapen. We hebben veel gedaan, even een opsomming: nachtelijke jungle wandeling, de ananasberg beklommen met bijbehorende wandeling, dorpsbezoeken, Gran Dan watervallen, Tapawatravallen, chillen in de sula’s (stroomversnellingen), plassen is de raarste wc’s met vogelspinnen boven het hoofd, heerlijk eten en drinken, slapen in de hangmat, chillen bij een kampvuurtje, haren wassen in de rivier, gekke dansjes en Jills verjaardag gevierd!
Ohja, ik heb ook nog even fijn met Nederland gebelt want Maarten was jarig, 24 alweer.. Leuk om even te bellen, maar nog leuker dat hij over 23 dagen lekker hier is! Wat we de verdere vakantie gaan doen is nog de vraag. Maar dat horen jullie achteraf wel!
Groetjes uit Su!

Ohja heb op verzoek wat foto's toegevoegd. Enjoy.

• 05 April 2013 - 15:42

Fleur Dekker:

Voor meer foto's moeten jullie toch echt aan facebook gaan geloven!

• 05 April 2013 - 16:54

Marjan:

De brieven zijn i d d gearriveerd .....
    En wij hebben geen 3 weken paasvakantie ;(
    Volgende week zal er hard aan de antwoordbrieven gewerkt
    Is er tijdens ons verblijf ook nog een leuk feestje
    Of is t eigenlijk gewoon een groot feest;)
    Xxx m

Maarten:

*stukje ;)

• 06 April 2013 - 13:34

Art:

Hoi, Fleur. Ik ben voor het eerst op je "waar ben je nu " site. gelijk alles in één keer gelezen en ben weer helemaal bij. Vraagje: zijn vogelspinnen lekker zacht ?
    Wat Maarten hierboven bedoeld is natuurlijk geen "leuk stokje pop" maar "leuk stukje Pup", denk ik...

• 10 April 2013 - 19:33

Miranda:

Die vogelspin hè....dat is nu niet echt bemoeddigend om langs te komen. Ticket alleen al gekocht...
    Verder ziet het er weer geweldig uit! Groetjes, Miranda (tante van Jill)

• 12 April 2013 - 15:27

Anita:

Ziet er goed uit dat vakantie stulpje! Lekker genieten Fleursel! Wij gaan alweer bjina op kamp...we zullen je missen!

• 25 April 2013 - 16:25

Ronald:

De tickets, de prikken en het vakantiegeld is binnen, zondag komen we naar je toe vliegen !
    Ik heb er zin in !!

• 05 Mei 2013 - 11:20

Cindy:

Hee Fleur!

Echt leuk om je verhalen te lezen, wat maak je een hoop mee:)
    Vind je het niet eng met al die beesten om je heen( voornamelijk de vogelspinnen)...?
    Verder vind ik je projectje nl suriname echt leuk! Had je dat van te voren al bedacht?

Nou heeel veel plezier nog in Suriname, geniet ervan en veel plezier met Maarten nu;)

Xx Cindy