Eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Dekker - WaarBenJij.nu Eerste trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Dekker - WaarBenJij.nu

Eerste trip!

Blijf op de hoogte en volg Fleur

13 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Morgu bakra’s!
Weer even een korte update uit Suriname van jullie favoriete bewoner van dit mooie land.
Het begint allemaal gewoon te worden hier: stage, soms zelfs al wat schoolwerk, het verkeer in Su en onze leuke sociale contacten. Ik heb m’n draai hier gevonden en het voelt allemaal goed!

Vorig weekend zijn we voor het eerst echt op trip geweest naar Galibi. Galibi is een strandplaatsje in de binnenlanden van Su, het staat die bekent om de schilpadden die speciaal naar deze plek komen om hun eieren te leggen. Onze trip begon zaterdagochtend om 7:30, na een avondje inpakken (hangmat, afritsbroek, wandelschoenen die ongebruikt weer terug zouden komen, zonnenbrand, deet en poncho’s) vertrokken we vanaf ’t Vat. We reden met ongeveer 16 man, een kokkin, een gids en een chauf op weg naar Albina. Onderweg maakten we nog een stop voor een heerlijk ontbijtje; broodje ongeboren kip (lees: ei). Daarna nog even doorrijden over hobbelige bauxietwegen en na een paar uurtjes bereikten we Albina, dit is een dorpje waar vanuit veel bootjes (korjalen) vertrekken naar verschillende plaatsen in het binnenland.
Voor we naar Galibi zouden varen hebben we eerst nog even rond gekeken in Frans-Guyana. Jaja, even een ander land bezocht: raaaaar. Alle auto’s reden weer rechts; er werd Frans gepraat; je betaalt met euro’s en alles is meteen 4x zo duur. We waren in het stadje Saint-Laurent en hebben daar een gevangenis bezocht (Pappilion) en de plaatselijke markt.
Toen weer naar t strandje en het bootje weer in naar Galibi..
Denk trouwens maar niet aan een luxe tourboot hoor, gewoon een houten korjaal zonder enige overkapping. Aan steigers doen ze ook niet, lekker een stukje het water inlopen voor je het bootje in kan klimmen, avontuurtje op zich!
De tocht naar Galibi was NAT. Regen afgewisseld met storm die het water de boot inblies, poncho’s hielden dit niet tegen dus allemaal tot op de onderbroek doorweekt! Maar dat mocht de pret niet drukken, want aangekomen op plaats van bestemming was alles weer prachtig: wit zandstrand, palmbomen.. Ik miste alleen het blauwe water (hier is het groen/bruin) anders had ik me even in de Caribische eilanden gewaand. In ons hutje de hangmatten opgehangen, lekker rondgekeken, de Zoo bezocht (ha-ha fantastisch: stukje zand waarin met een stok een lijn staat waar de Zoo begint. Daarachter 4 hokken met beesten; loslopende lieve, nieuwgierige aapjes en neusberen. That’s it).
’S avonds na een heerlijke Saoto soep de afritsbroeken aan gedaan en weer in het bootje gestapt: op naar de schilpadden. Onderweg voelde ik me een vluchteling die ronddobbert voor de kust van Mexico: er mocht geen zaklamp aan; de boot lag af en toe stil; het was pikkedonker.. Maar de sterrenhemel was allemachtigprachtig.
Op het schilpaddenstrand troffen we inderdaad schilpadden aan, die dingen zijn zo’n 2 meter lang en 1 meter breed: fantastische beesten. Ze leggen zo’n 100-180 eieren per nest en laten ze dan alleen achter om zelf weer een rondje om de wereld te gaan zwemmen.
Terug gekomen bij het huisje lekker in de hangmat gekropen en heeerlijk geslapen, had niet verwacht dat ik zo goed zou slapen in de natuur!
De volgende dag na een uitgebreid pannenkoekenontbijt even het schooltje bezocht en verder stond deze dag in het teken van de terugreis.

’s Avonds maar optijd te bed, maandag weer school!
Op stage gaat het heel wisselend.. sommige momenten geniet ik van de klas en het lesgeven, en op andere momenten sta ik met de handen in het haar. Wel heb ik deze week toestemming gekregen om twee weken eerder te stoppen op stage, en deze dagen op een school in het binnenland te gaan doen, verdere info krijg ik daar nog over maar het lijkt me supertof..

Mijn stageklas liep met de taal- en schrijfstof voor op de andere derde klas. Mijn klassenjuf had daarom al gezegt dat ze binnenkort maar elke dag een uur moesten niksen (overliggen) tot de andere klas zo ver was. PLING! Tijd voor een leuk ideetje dus. Ik ga proberen brieven te schrijven met mijn groep naar Nederland. De kinderen zijn zo nieuwsgierig naar waar ik vandaan kom: daar moet ik wat mee doen. Gelukkig heb ik hier toestemming voor gekregen van de directrice (ja alles moet worden gevraagd aan mevr. Griffith). Nu nog kijken of alles gaat lukken, ik ben heel benieuwd!
Volgende week krijg ik stagebezoek van twee pabo-docenten uit Zwolle. Ik ben erg benieuwd wat ze gaan zeggen over mijn stage en mijn aanpak in de klas.. Ik houd jullie op de hoogte!

Oepsie zo wordt mijn blog toch alweer langer dan verwacht.
Ik stop er maar gauw mee, ik ga nog even aan school (ja dat moet soms ook..) en dan mijn bedje opzoeken.

Brasa en bosi uit Su

  • 13 Maart 2013 - 08:17

    Marjan:

    Ha die fleur mijn ben benieuwd naar je brieven.....xxxx

  • 13 Maart 2013 - 09:26

    Ellen:

    Wat weer een leuk verslag Fleur, je maakt wel wat mee daar he?! Groetjes vanuit een (weer) wit Obdam. xxx

  • 13 Maart 2013 - 12:26

    Oma Corry:

    Lieve Fleur,tjonge,tjonge,jij beleeft nog eens wat,om jaloers op te zijn!

    Zelf heb ik ook heel wat landen bezocht,maar zo,n lange tijd is toch anders.
    dan leer je de bevolking en gewoonten ook goed kennen.Bedankt voor je lieve kaart!
    groeten en bosi van Oma.

  • 13 Maart 2013 - 17:48

    Margreeth:

    Lieve fleur,

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Lieve groeten uit Zuid-Scharwoude.

  • 13 Maart 2013 - 22:12

    Opa En Oma:

    hoi Fleur,Heb net jelaatste verslag gelezen,was weer leuk jemaak heel wat mee,
    Ook nog bedankt voor je kaart,die was er al gauw,'n week geleden .
    Fijn dat je het zo naar je zi n is daar,liefs opa en oma...
    .

  • 15 Maart 2013 - 13:53

    Margret Deken:

    Wat gaaf o al je ervaringen te lezen. Heb je al een groep waar je de brieven naar schrijft? Hou me zo aanbevolen hoor!
    Veel plezier nog daar,
    groetjes Margret

  • 25 Maart 2013 - 13:57

    Maria:

    Ha die Fleur, wat een mooie verhalen. Gaat helemaal goed zeker?Is het in Obdam behoorlijk saai&koud hoor. Je hebt wat dat betreft een goeie periode uitgekozen! Nou meid nog veel gezellige momenten en lekkere hapjes hoor:) liefs Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 04 Feb. 2013
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 9725

Voorgaande reizen:

05 Februari 2013 - 11 Juni 2013

Stageperiode in Suriname

Landen bezocht: