Weer wat avonturen uit Switi Sranan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Dekker - WaarBenJij.nu Weer wat avonturen uit Switi Sranan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Dekker - WaarBenJij.nu

Weer wat avonturen uit Switi Sranan!

Blijf op de hoogte en volg Fleur

18 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Vorige keer geëindigd met het feestje bij de Klaaskreek. Ondertussen nog maar een weekje verder en alweer ontzettend veel meegemaakt! Ik zal het chronologisch houden en bij het begin van de week beginnen. Maandag en dinsdag stonden in het teken va visumzaken, een ‘moetje’, want het ging allemaal op de Surinaamse manier: heeeeeeeel rustig, no spang en een volledig ongeorganiseerde boel bij Vreemdelingenzaken.. Dinsdag van 7:00 – 15:00 uur in een wachtkamer gezeten, maar we hebben de stempel! Over 6 weken terugkomen of het allemaal daadwerkelijk is goedgekeurd.
Ook hebben we contact gezocht met stage en daar mocht ik woensdag even langskomen om kennis te maken, om 10 uur werden we verwacht dus om 9:50 de deur uit (jaja, luizenleven, heerlijk dichtbij). Mevrouw Griffith heette ons welkom, zij is de directrice en vertelde ons over de gang van zaken op de Bernadetteschool, de regeltjes, kledingvoorschriften (ik zag er ‘lekker vlot’ uit en dat was prima!) en ze liet ons de school al een beetje zien. Ze wist op dat moment nog niet welke groep ik zou krijgen, Linda krijgt de eerste klas (gr 3). Maandag zou onze eerste stagedag worden en vanaf dan 13 weken, 4 dagen in de week. Maar om dit even te relativeren: de dagen zijn van 7:45 – 13:00, redelijk relaxed als je het mij vraagt: na het gesprek met mevrouw Griffith had ik er al ontzettend veel zin in.
De andere dames hadden ook kennisgemaakt op stage die dag dus om dat te vieren werd het tijd voor de eerste roti-ervaring bij restaurant Roopram. Een soort restaurant meets fastfood- tent waar ik toch net iets anders op mijn bord kreeg dan het Knorr-wereld gerecht bij moeders..
Hoopje aardappel, beetje groente en een paar kipdelen (inclusief bot, de fleur-kenners weten dat botjes niet echt mijn ding zijn, maar hier eet ik het wel want je krijgt het overal).
Doe mij maar een Knorr-wereld gerecht hoor, stiekem vind ik die heeeeerlijk. Volgende keer een rotiroll proberen, dat is misschien wel botloos haha.
Donderdag hebben we maar een zwembad opgezocht, zwembad ‘Zin!’. Hier een dagje keihard gerelaxed en aan het kleurtje gewerkt, nou dat heb ik geweten: verbrand! Gelukkig is het weggetrokken en heb ik nu toch al iets van een klein kleurtje waar ik ontzettend trots op ben hihi. Maar al dat lekkere eten en borrelen gaan je niet in de oude kleren zitten, dus op naar de sportschool! 15 minuutjes fietsen van onze osso zit een sportschool waar we meteen een groepslesje genomen hebben (BBB steps): DAT WAS ZWETEN! Wel erg lekker om weer ff te bewegen hoor. Ik geloof dat er verder alleen maar echte Suri’s sporten daar, dus dat is wel gezellig.
Donderdagavond kwamen er twee meiden uit de buurt borrelen en daarna gingen we uit. Het uitgaansleven is hier top, lekker dansen en genieten tot in de late uurtjes.
Zaterdag maar een Zumbalesje gepakt en ’s middags was het tijd voor ons eerste tripje: dolfijnen en kaaimannen spotten. We zijn met 12 (Nederlandse) dames en heren vanuit Leonsberg met een bootje naar Matapika gevaren, tijdens de boottocht waren er een paar dolfijntjes te zien. Hier zijn we een tijd achteraan gevaren maar ze waren niet zo enthousiast en springerig: ik keek dan ook uit naar het tweede deel van de trip, de kaaimannenjacht. Maar eerst genoten we van een maaltijd in het dorpje. Hier is het er snel donker, al om 19:00, dus op het moment dat we de korjalen instapte waren de zaklampen al nodig. Bij gebrek aan zaklamp had ik mijn fietslicht mee die ook prima functioneerde :p. Met vier man in een gammel bootje op een water waar kaaimannen zijn: best eng. Maar wat was dat gaaf! Onze bootsman heeft er zelfs een met zijn blote handen gevangen. Daarna uitgebreid de gelegenheid om met de beestjes op de foto te gaan (vind ze wel errug stoer geworden)! De terugreis was ook weer gezellig en voor we het wisten waren we weer thuis.
Zondag zijn Stephanie en ik op zoek gegaan naar de zondagmarkt en hebben deze gevonden. Je moet je hier een soort rommelmarkt bij voorstellen met veel fruitkraampjes waar je overal hetzelfde kunt kopen. Hier hebben we lekker rondgestruind en van alles gescoord zodat we nu écht Surinaams kunnen gaan koken (kouseband, mango’s, bananenchips.. maar ook gewoon een pot Chicken Tonight haha). ’s Middags zouden we gan barbeknoeien bij een vriend van Imro, dus wij stapten vrolijk in de taxi. Maar helaas, de taxi kon die straat niet in want het water stond al boven zijn velgen..
Ja jongens en meisjes: het is hier regentijd. En wat voor een! Als jullie denken dat het in Nederland kan regenen mag je hier eens komen kijken, binnen twee uurtjes veranderde onze straat in een rivier, niet normaal.. Ik geloof dat het nog drie weekjes duurt… Maar de taxi kon de straat dus niet in, goed excuus om lekker uit eten te gaan bij ’t Vat, lekker hoor.
Maandag: eerste stagedag. (vandaag).
Vandaag had ik mijn eerste stagedag op de Bernadetteschool te Paramaribo, na twee weken vakantie werd het de hoogste tijd dat ik zou gaan doen waarvoor ik gekomen was: lesgeven.
Ik ben vandaag begonnen in de 3e klas: in Nederland is dit dus groep 5. De groep bestaat uit 30 kinderen en juf Rada. Ik ben nog maar een dagje geweest dus vind dat ik nog niet kan oordelen over de gang van zaken op school en in de klas. Wel zijn er véééél verschillen met Nederland en ik denk dat ik hier lekker aan de slag kan! Rada staat open voor nieuwe ideeën en die ga ik dan ook invoeren, vandaag ben ik gestart met een regel: vinger opsteken als je iets wil zeggen.
Een regeltje bracht al zoveel rust in de klas, heeeeerlijk.
De kinderen in de klas waren ontzettend benieuwd naar Nederland, enkele vragen:
- Bestaat er echt zon ding dat je aan kan zetten en dan wordt het warm (verwarming)
- Waarom plakken ze de huizen aan elkaar in Holland? (rijtjeshuizen)
- Hebben ze in Nederland echt sneeuw en ijs? (de kinderen lezen in afgedankte Nederlandse boekjes over sneeuw terwijl ze het zelf nog nooit gezien hebben)
- En nog veeeeel meer vragen over winterjassen, storm, blanke huid met rooie wangen e.d.
Op alle scholen in Suriname dragen de kinderen dezelfde groene uniformen. De lestijden op mijn stageschool zijn van 8:00 – 12:45, daarna gaan de kinderen én de juffen gelijk naar huis (heel bijzonder ik ben dus gewoon om 13:00 weer thuis, best ideaal) Ik hoop deze week al wat lessen over te nemen. Meer stageverhalen komen later! Tot het volgende verhaal!

En ohja, Dirk, wat leuk dat je ook mijn verhalen volgt! Om je vragen verder te beantwoorden: ja de kinderen praten gewoon Nederlands maar ik vind het af en toe wel moeilijk om te verstaan wat ze zeggen. Ze hebben een Surinaams accent en praten thuis Sranan Tongo (ze noemen het hier gewoon Sranan). Soms zegt de juf ook wel eens dingen in het Sranan, dat is wel lastig.

Cursusje Sranan:
Boomkip: leguaan
Boren: een kortere weg nemen
Ah boen: is goed (een stopwoordje lijkt het wel.)
Een okselmouwtruitje: een hempje, shirt zonder mouwen.

Tsja verder zijn er nog veel meer woorden maar dan moet je zelf deze kant maar op komen (haha).

Brasa en lobi uit Switi Sranan (het mooie Suriname)

  • 18 Februari 2013 - 18:16

    Mariska:

    Fleur! Super leuk om dit allemaal te lezen! Klinkt als een leuke stage :) De foto's op facebook zijn ook heel cool met de kaaijmannen, haha! Geniet ervan xxx uit Zuid-Afrika

  • 18 Februari 2013 - 18:25

    Marjan:

    Heerlijk stukkie weer!!!!
    Wij genieten hier nu van de crocusvakantie! Nog 69 nachtjes....xxxx

  • 18 Februari 2013 - 22:06

    Oma:

    lieve Fleur,
    wat weer een mooi verslag,ik geniet er van!
    veel liefs van oma.

  • 18 Februari 2013 - 22:17

    Maarten:

    Je kan wel schrijfster worden ;)
    Leuke stukjes allemaal mop.
    Op naar de volgende!!!
    Dikke kus!

  • 19 Februari 2013 - 10:35

    Anita Obdam:

    Amperbroekie hebben ze toch ook? Het je die al gehoord?

    Leuk je zo te volgen!! Top verhaaltjes!

    Kus!

  • 20 Februari 2013 - 12:01

    Hilbert :

    leuk om te lezen hoor. Je weet ons echt te boeien!

  • 21 Februari 2013 - 17:35

    Opa En Oma:

    Hoi Fleur Gisteravond je verslag nog eens gelezen,geniet ervan zo leuk als je het schrijft.
    We kijken al weeruit naar het volgende verhaal..
    Veel plezier met je stage, liefs opa en oma.

  • 22 Februari 2013 - 08:16

    Miranda:

    Leuk je verhaal. Veel succes op stage. Fijn ook dat je ons een korte cursus Sranan Tongo wil geven. Je weet nooit waar het goed voor is. Groetjes, Miranda (tante van Jill)

  • 24 Februari 2013 - 09:51

    Ellen:

    Hee Fleur, wat heerlijk om je avonturen te lezen, wat kan jij lekker schrijven zeg! Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag! Veel plezier x

  • 24 Februari 2013 - 13:08

    Maria:

    Hee Fleur, wat leuk dat je zo geniet!en ik geniet van jou mooie, leuke, gezellige avonturen. Veel plezier en maak ze gek!!

  • 26 Februari 2013 - 20:47

    Tiny Commandeur:

    Hoi Fleur

    Zaterdag je moeder gesproken bij Deka en verteld dat ik jou
    (ben de oma van Marit Muileboom uit Waarland)ook volg.Geniet daar maar en vooral van de gastvrijheid en het eten en natuurlijk je stage.Een vriendin van Marit was daar vorig jaar ook 4 maanden voor stage.
    Wij waren in okt. '98 in een hotel in Leonsberg(Stardust) voor 3 weken.

  • 05 Maart 2013 - 21:31

    Kim:

    Heee fleur,
    Echt super leuk om je verhalen te lezen
    en al die foto's te zien op facebook.
    Heel veel plezier daar, geniet ervan!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 04 Feb. 2013
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 9723

Voorgaande reizen:

05 Februari 2013 - 11 Juni 2013

Stageperiode in Suriname

Landen bezocht: